Piyasa Davranışı Nedir?
Piyasa
davranışı, tüketicilerin, işletmelerin veya borsaların davranışlarını ifade
eden geniş bir ekonomik terimdir. Genellikle, satın alma davranışlarını analiz
ederek, işletmelerle ve tüketicilerle çalışırken satış veya marka bilinirliğini
artırma amaçlı çeşitli pazarlama stratejileri oluşturmak için analiz edilir ve
kullanılır. Niche pazarlama, genellikle hedef demografiyi, bir ürünün
yönelttiği en büyük tüketici ihtiyaçlarını ve başarılı bir çiftçi destek kredisi
kampanya stratejisine başlamak için en etkili reklam
uyaranlarını dikkate alır. Borsa davranışını anlamak, trendleri tahmin etmek,
piyasaya çıkmak veya yatırımları için en iyi satış noktalarını seçmek isteyen
yatırımcılar için de önemlidir.
Tüketici davranışı piyasa teorisinin en yaygın odaklarından
biridir ve ekonomi ve finansın yanı sıra psikoloji ve sosyoloji unsurlarını da
içermektedir. Hem işlem hem de ilişki pazarlaması bu teoriye dayanır ve her
biri farklı stratejilere göre satışları maksimize etmeye çalışır. İlişki
pazarlama, marka tanıma ve müşterilerle uzun vadeli ilişkiler kurarak, yüksek
geri dönüş ziyaretleri oranı sağlayarak piyasa davranışından yararlanır. Buna
karşılık, işlemsel pazarlama bireysel işlemlere odaklanır ve bu amaç
doğrultusunda tüketici davranışından yararlanır.
Tüketici davranışları için birkaç model vardır, bunların en
yaygın olanı kara kutu modelidir. Bu model, bir tüketicinin satın alma kararını
etkileyen hem iç hem de dış faktörlerin olduğunu önermektedir. İçsel faktörler
arasında kişisel tarih, yaşam tarzı, tutum ve karar verme sürecinin kendisi,
marka karşılaştırmaları, bir ürün hakkında veri arama ve satın alma işleminden
sonra davranış gibi bireysel özellikler yer alır. Dış etkenler, mevcut ekonomik
koşullar veya kültürel eğilimler gibi tüketici çevresini ve uygulanan pazarlama
stratejilerini içerir. Bu stratejiler genellikle bir ürün için uygun bir fiyat
noktasını seçmeyi, amacını ve tasarımını optimize etmeyi ve etkili reklam
uyaranları, satışlar veya diğer tanıtımları oluşturmayı içerir.
Piyasa
davranışı, borsa davranışlarına da işaret edebilir. Tüketici davranış
analizinden aynı gözlemlerin bazıları borsadaki davranışların alım satımına
uygulanabilir. Örneğin, pek çok yatırımcının stoklarını piyasada düşüş olarak
satması muhtemeldir ve artış olduğunda satın alınabilir ve birçoğu da grup
davranışlarına göre hareket edecektir. Borsadaki bu günlük dalgalanmaların çoğu
sadece “gürültü” dir ve uzun vadeli piyasa davranışı oldukça farklıdır. kredi kartı başvurusu kredi notunu etkiler
mi?
Bu eğilimleri anlamak, yatırımcıların borsaları ne zaman
daha iyi anlayabildiklerini, ne zaman alınıp satılabileceğini ve hangi
stratejilerin en iyi şekilde kullanılabileceğini anlamaya yardımcı olabilir.
Yorumlar
Yorum Gönder